Dzieci wypowiadają pierwsze znaczące słowa zazwyczaj około 12 miesiąca. Są to tzw. holofrazy, gdzie pojedyncze słowo niesie w sobie znaczenie całego zdania, mogąc pełnić różne funkcje komunikacyjne w zależności od sposobu czy kontekstu wypowiedzenia (np. słowo „Kot” jako „Patrz, kot!” lub „Daj kota!”). W związku z powyższym okres między około 12 a 16 miesiącem życia bywa nazywany okresem wypowiedzi jednowyrazowych. Rozumiane i wypowiadane wówczas słowa to głównie rzeczowniki nazywające najczęściej napotykane przez dzieci obiekty (osoby, przedmioty). Opanowując coraz więcej słów, dzieci niejednokrotnie zaczynają popełniać pewne błędy związane z ich użyciem. Czasami używają słów w zbyt szerokim znaczeniu (np. posługując się słowem „pies” dla nazwania wszystkich napotykanych czworonożnych zwierząt z sierścią i ogonem), albo: używają ich w znaczeniu zbyt wąskim (nazywając psem tylko i wyłącznie własnego psa). Błędy te zanikają stopniowo w wieku około 2,5 – 3 lat. Przyswajanie słownika, podobnie jak poziom wczesnych kompetencji pragmatycznych, charakteryzuje się bardzo dużym zróżnicowaniem indywidualnym, co oznacza że zarówno liczba jak i rodzaj opanowanych słów (np. rzeczowniki vs zaimki osobowe) u dwójki dzieci w tym samym wieku mogą być bardzo różne. Od około 18 do około 40 miesiąca życia dzieci przechodzą kolejno przez etapy wypowiedzi dwuwyrazowych i kilkuwyrazowych. Początkowo, mając od 1,5 roku do 2 lat, łącząc wyrazy dzieci posługują się często tzw. mową telegraficzną – złożoną ze słów znaczących (posiadających samodzielne znaczenie – np. rzeczowników lub przymiotników), a pozbawioną np. przyimków czy spójników (nie posiadających znaczenia samodzielnie). Podobnie jak wcześniejsze przedjęzykowe komunikaty, wypowiedzi te mogą pełnić różne funkcje komunikacyjne – być używane jako pytania („Gdzie pies”), żądania („Jeszcze pić”) czy negacje („Nie dawać”). Dzieci zaczynają posługiwać się pełnymi zdaniami między 3 a 4 rokiem życia. Choć nadal zdania te nie są pozbawione błędów, to jednak stają się one dłuższe, bardziej złożone i zróżnicowane pod względem gramatycznym i rodzaju.
Nabywanie coraz bardziej wyrafinowanych zdolności językowych w zakresie semantyki, gramatyki czy składni zależy w dużej mierze od rozwoju pragmatycznych kompetencji w pierwszych dwóch latach życia.
Wywiad z prof. Magdaleną Smoczyńską na temat rozwoju językowego dzieci: https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79318,2765920,mowa-dziecka.html
Rozwój językowy – główne etapy: https://dziecisawazne.pl/rozwoj-mowy/
zagadnienia związane z dwujęzycznością: http://langusta.edu.pl/pl/bm/ https://dwujezycznosc.info/
Kiedy 1 + 1 ≠ 2, czyli jak dwujęzyczni przyswajają i przetwarzają język(i): https://www.researchgate.net/publication/323116639_Kiedy_1_1_2_czyli_jak_dwujezyczni_przyswajaja_i_przetwarzaja_jezyki
Wiedza o różnego rodzaju trudnościach rozwojowych, przedstawiona w przystępnej formie: https://trudnoscirozwojowe.pl/
Publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne w Krakowie: https://malopolskie.poradnie.edubaza.pl/serwis.php?s=3386&pok=72041&c1m=77
Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w Krakowie: http://www.owpp.pl/o-nas/informacje-ogolne/
12 sposobów na wspieranie rozwoju mowy dziecka: https://dziecisawazne.pl/wspomaganie-rozwoju-mowy-dziecka/
O programie Happy Talk pisze dr Marcin Szczerbiński: https://kursy.operon.pl/Blogi/Blog-dra-Marcina-Szczerbinskiego/Wspomaganie-rozwoju-jezykowego-dzieci-program-Happy-Talk
Jak rozmawiać z dziećmi, aby ich język pięknie się rozwijał – pisze dr Marcin Szczerbiński: https://kursy.operon.pl/Blogi/Blog-dra-Marcina-Szczerbinskiego/Jak-rozmawiac-z-malymi-dziecmi-nie-tylko-po-to-aby-sluchaly-ale-takze-aby-ich-jezyk-pieknie-sie-rozwijal.
Jak się bawić żeby lepiej mówić: Propozycje zabaw rozwijających artykulację dzieci z opóźnionym rozwojem mowy: https://cresco.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=24:jak-sie-bawic-zeby-lepiej-mowic&catid=10&Itemid=129