W czerwcu członkowie naszego zespołu wzięli udział w XXX Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej, która odbywała się na Uniwersytecie Gdańskim pod hasłem "Rozwój ku zdrowiu. Między progresem a regresem".
W czasie konferencji przedstawiliśmy wstępne wyniki badań prowadzonych w ramach projektu "Rozwój kompetencji pragmatycznej w okresie wczesnego dzieciństwa". Zaprezentowaliśmy dane pochodzące z pierwszych stu kwestionariuszy przesłanych przez praktyków biorących udział w projekcie.
Wstępne dane są bardzo obiecujące! Kwestionariusz LUI-Polski (Polska) okazuje się rzetelnym narzędziem zarówno w odniesieniu do dzieci rozwijających się w sposób typowy, jak i dzieci z trudnościami rozwojowymi (zdiagnozowanymi lub będącymi w procesie diagnozy). W obu grupach zaobserwowano również oczekiwane związki kompetencji pragmatycznej z wiekiem, a ponadto stwierdzono istotne różnice w zakresie poziomu rozwoju tej kompetencji pomiędzy dziećmi rozwijającymi się w sposób typowy i atypowy.
Mamy nadzieję, że pełna analiza zebranych danych pozwoli na dokładniejszy opis rozwoju tej kompetencji, zwłaszcza wśród dzieci z różnego rodzaju trudnościami rozwojowymi, pozwalając na wykorzystanie kwestionariusza LUI-Polski (Polska) jako narzędzia przesiewowego, wspomagającego proces diagnozy.
Zachęcamy do zapoznania się z przedstawioną na konferencji prezentacją - jest dostępna tutaj.