Zapraszamy do lektury artykułu

Opublikowaliśmy pierwsze dane dotyczące polskiej wersji kwestionariusza LUI. Zapraszamy do lektury!

Pierwsze prace nad tłumaczeniem i adaptacją kwestionariusza do pomiaru kompetencji pragmatycznej LUI-Polski (Polska) zostały podjęte w ramach projektu Narodziny i rozwój zdolności do mentalizacji (grant finansowany przez NCN, nr 2011/01/B/HS6/00453), prowadzonego w Instytucie Psychologii UJ przez prof. Martę Białecką-Pikul.

Zebraliśmy wtedy trzykrotnie dane z kwestionariusza LUI w odniesieniu do dużej grupy dzieci w wieku 20, 32 oraz 44 miesięcy. Dodatkowo, rodzice dostarczyli informacji na temat rozwoju językowego dzieci w zakresie słownictwa, wypełniając inne kwestionariusze. Obserwowaliśmy także zasób słownictwa dzieci podczas ich wizyt w laboratorium.

Celem naszych badań było wstępne określenie tzw. wartości psychometrycznej kwestionariusza, a więc tego, czy polska wersja kwestionariusza jest wystarczająco dobrym (rzetelnym i trafnym) narzędziem, które mogłoby być w przyszłości wykorzystywane w celach diagnostycznych.

Zebrane dane pozwoliły wstępnie potwierdzić, że jest to obiecujące narzędzie, nad którym warto prowadzić dalsze prace. Po pierwsze, we wszystkich grupach wiekowych kwestionariusz osiągnął wysokie współczynniki rzetelności, co oznacza, że poszczególne podskale kwestionariusza są wewnętrznie spójne. Po drugie, zaobserwowano zmiany rozwojowe w zakresie kompetencji pragmatycznej zgodne z oczekiwaniami: wraz z wiekiem zmniejszała się częstotliwość posługiwania się gestami na rzecz używania słów i bardziej złożonych wypowiedzi. Dodatkowo wcześniejsze umiejętności dziecka (np. w wieku 20 lub 32 miesięcy) okazały się być związane z tym, jakie wyniki osiąga ono w późniejszym czasie, co także potwierdza, że kwestionariusz LUI-Polski w dobry sposób mierzy kompetencję pragmatyczną u dzieci w różnym wieku. Warto podkreślić, że dane dotyczące kompetencji pragmatycznej dostarczane w kwestionariuszu przez rodziców okazały się spójne z tym, co mogliśmy obserwować w czasie wizyt dziecka w laboratorium. Potwierdza to, że rodzice/opiekunowie są rzetelnym źródłem informacji w zakresie rozwoju językowego swoich dzieci.

Podsumowując możemy stwierdzić, że przygotowana polska adaptacja kwestionariusza LUI jest trafnym i rzetelnym narzędziem i zdecydowanie warto podjąć dalsze działania zmierzające do opracowania norm rozwojowych w zakresie kompetencji pragmatycznej. Pozwoli to na wykorzystanie kwestionariusza LUI-Polski w diagnozie rozwoju językowego małych dzieci, a także umożliwi porównanie rozwoju kompetencji pragmatycznej u dzieci posługujących się językiem polskim oraz dzieci mówiących innymi językami i pochodzącymi z innych kręgów kulturowych.

Pełny tekst artykułu (w języku angielskim) dostępny jest tutaj:

https://pubs.asha.org/doi/full/10.1044/2019_JSLHR-L-18-0230

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram